Treet-palvelu on markkinoiden kehittynein täysin apteekkiympäristöön kehitetty apteekin monikanava-alusta. Palvelun avulla apteekki voi tarjota asiakkailleen kaikki apteekin palvelut digitaalisessa muodossa. Treet on täysin integroitu apteekin järjestelmiin ja sen käyttö on farmaseuteille erittäin helppoa.
Wolt on viime vuosina laajentanut toimintaansa pelkästä ravintolaruoan kuljetuspalvelusta jokapäiväisten tarpeiden täyttämisen palveluksi. Treet-palvelun ja Woltin yhteistyön myötä, myös apteekkien on nyt helpompaa kuin koskaan tarjota palveluitaan myös Woltin myyntikanavassa.
Woltin etuina tavanomaiseen verkkoapteekkitoimintaan verrattuna ovat sen tunnettavuus, nopeus ja helppous - apteekkituotteet saapuvat kotiovelle muutaman napin painalluksella usein alle puolessa tunnissa. Treet mahdollistaa apteekille helpon väylän monikanavaisuuteen, sillä Woltin sovelluksella tavoitetaan laaja ja aktiivinen käyttäjäkunta itsehoitovalmisteiden osalta, kun taas apteekin oma verkkokauppa Treetissä kykenee palvelemaan asiakkaita myös reseptilääkkeiden suhteen. Tämä yhdistelmä näkyy myös apteekkien etämyyntien kovassa kasvussa: Esimerkiksi Kipparlahden apteekissa myyntiä on tullut noin 100 tilauksen verran viikossa heti avaamisesta alkaen.
Kipparlahden apteekki on yksi ensimmäisistä Treet-apteekeista, jotka ottivat Woltin myyntikanavan käyttöön. Kysyimme Kipparlahden apteekin apteekkarilta Eija-Leena Niiniseltä kokemuksia palvelun käyttöönotosta ja kokemuksista ensimmäisen kuukauden perusteella:
K: Mikä innosti teitä ottamaan Treetin ja Woltin apteekillanne käyttöön?
V: Verkkokauppa kasvaa koko ajan huimaa vauhtia ja mielestäni apteekkien pitää pysyä tässä kehityksessä mukana. Kun verkkoapteekkitoimintaa hoitavat suomalaiset apteekit, voimme varmistaa, että verkkoasiakkaat saavat samalla tavalla laadukkaat apteekkituotteet kuin kivijalka-apteekissakin ja ennen kaikkea asianmukaisen lääkeneuvonnan tuotteiden tilaamisen yhteydessä. Miettiessäni aikanaan, minkä verkkoapteekkialustan ottaisin, päädyin Treetiin, koska se oli ainakin silloin ainoa verkkoapteekkialusta, jolla oli olemassa puhelinsovellus. Lisäksi Apodigi vaikutti innokkaasti etsivän verkkoapteekkitoiminnan kehittämismahdollisuuksia.
Woltin myönnän ottaneeni käyttöön lähinnä kokeilumielessä, kun sitä tarjottiin Treetiin integroituna palveluna.
K: Miten palvelukokonaisuuden käyttöönotto mielestänne sujui?
V: Olen kokenut sekä Treetin että Woltin käyttöönoton sujuvaksi. Treet on ollut apteekillamme käytössä jo pidempään ja silloin, kun se otettiin käyttöön, eniten työtä teetti perehtyminen verkkoapteekkitoiminnan viranomaismääräyksiin, toimintaohjeiden laatiminen, henkilökunnan kouluttaminen yms. Tekninen käyttöönotto oli tehty apteekin kannalta hyvin helpoksi, joten siihen emme joutuneet paljoakaan aikaa käyttämään.
Toki kysymyksiä ja pulmiakin on matkan varrelle mahtunut mutta Apodigiltä olemme saaneet apua aina tarvittaessa.
K: Miten tilausten käsittely Treetin avulla on sujunut?
V: Wolt on integroitu toimimaan erittäin hyvin yhteen Treetin kanssa ja tilausten käsittely on todella nopeaa ja sujuvaa.
K: Oletteko olleet yllättyneitä tilausmääristä ja miten olette selvinneet tilausten käsittelystä muun apteekkityön ohessa?
V: Tilausmäärät ovat yllättäneet meidät täysin! Verkkoapteekkitoimintamme oli ennen Woltia melko pientä ja pidin sitä lähinnä yhtenä palvelumuotona asiakkaillemme.
Ennen yhteistyön aloittamista Woltin kanssa, myönnän itsekin pitäneeni sitä lähinnä ruoan kuljetuspalveluna enkä osannut kuvitellakaan, että asiakkaat olisivat näin kiinnostuneita tilaamaan Woltin kautta myös apteekkituotteita. Woltin vahvuudet ovat varmastikin tunnettuus ja toimitusten suorastaan hämmästyttävä nopeus.
Tilausten käsittelystä olemme mielestäni selviytyneet hienosti muun työn ohessa, koska tilausten käsittely Treetillä on todella sujuvaa. Tietysti välillä tulee ruuhkatilanteita mutta kovin montaa tilausta emme ole joutuneet ehtimisen puutteen vuoksi hylkäämään.